Bilişimci Ali
5.sınıf 3.hafta dosya yönetimi

KAZANIMLAR

    5.1.2.5. Donanım ve yazılım konusunda karşılaştığı teknik sorunlara çözüm üretir.
    5.1.2.6. Aynı türde farklı marka, model ve teknolojilerin bileşenlerini karşılaştırarak sunar.
    5.1.3.1. Elektronik ortamda veri yönetiminin önemini fark eder.
    5.1.3.2. Temel dosya ve klasör yönetim işlemlerini yapar.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan
    🔗 Ders Notu
    🔗 Konu Tarama Testi

ÖNERİLEN DERS AKIŞI 

    1.Bilgisayar Kasası İnceleme Etkinliği: Öğrencilerden çember oluşturmaları istenir. Ortaya koyulan bir masanın üzerinde bilgisayar kasasının içi açılarak önceki ders öğrendikleri iç donanım birimleri öğrencilere gösterilir. Çeşitli donanımlar öğrencilerle birlikte sökülerek görevleri söylenir ve tüm öğrencilerin donanımı incelemesi sağlandıktan sonra tekrar yerine takılır.

    2.Bilgisayarımı Düzenliyorum: Verilen görevlerin öğrenciler tarafından tamamlaması istenir.

    3.Dosya Nedir? Sunumu: Sunum ile birlikte öğrencilere temel bilgiler verilir.

    4.Dosya Yönetimi Kavram Haritası: Kavram haritası yardımıyla konu derinleştirilir. Önceden öğrendiklerine ek olarak sürücü kavramı da tanıtılır ve klasör isimlendirme kuralları verilir.
Tam Ekran - Dosya Yönetimi Kavram Haritası

    5.Dosya Uzantıları Afişi: Afiş ile en çok kullanılan dosya uzantıları bir kez daha tekrar edilir.
Tam Ekran - Dosya Uzantıları Afişi

    6.Dosya Uzantı Eşleştirme Etkinlik: Ekranda beliren dosyaları ait oldukları guruba sürükleyerek bırakın. Seçimlerinizin doğruluğunu kontrol etmek için sağ alt taraftaki mavi butona tıklayın.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    7.Bilgisayarlarda Dosyalama: Öğrencilere bilgisayar dosyalama sistemi ile ilgili ayrıntılı bilgiler verilir. Konu hakkında içeriğe ulaşmak için tıklayınız.

    8.Bilginin Zamanda Yolculuğu: "Yüzyıllar önce yaşayan insanlar edindikleri bilgileri nereye kaydetmiş olabilirler?" sorusu ile öğrenciler zamanda kısa bir yolculuğa çıkarılır. Konu hakkında içeriğe ulaşmak için tıklayınız.

    9.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 3.Hafta Ders Notu

    10.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI


6.sınıf 2.hafta işletim sistemini tanıyorum

KAZANIMLAR

    6.1.2.1. İşletim sistemi kavramını açıklar.
    6.1.2.2. İşletim sistemlerinin bileşenlerinin görevlerini kavrar.
    6.1.2.3. Farklı işletim sistemlerini karşılaştırır.

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.İşletim Sistemi Sunusu: Önceki dersin kısa bir tekrarı yapıldıktan sonra işletim sistemi sunusu tahtaya yansıtılır. Bu sunu sonrasında öğrencilerin, “İşletim sistemleri ne yapar?”, “Hangi cihazların işletim sistemi vardır?”, “Arayüz nedir?” sorularına yanıt vermeleri beklenir.

    2.Bilgisayar Birimleri Çalışma Kağıdı:  Sunum sonunda bilgisayar birimleri çalışma kağıdı kalem uygulaması yardımıyla akıllı tahta üzerinde öğrencilerden kutucukları doğru şekilde doldurmaları istenir. Böylece ifadeler arasındaki ilişkileri de iyi anlayıp anlamadıklarını tespit edilebilir.


    3.Pardus Nedir?Pardus işletim sistemi genel hatlarıyla öğrencilere tanıtılır. Linux ve açık kaynak kod kavramları da Pardus ile birlikte verilir. Konu hakkında içeriğe ulaşmak için tıklayınız.

    4.Windows 93 Denemesi: Eski işletim sistemlerinden Windows 93 simülasyonu yardımıyla, işletim sisteminin güncel durumuyla arasındaki farklar incelenir. Simülasyona ulaşmak için tıklayınız.

     5.Rüya'nın Seyir Defteri Etkinliği: Öğrencilerden metinde bulunan boşluklara tıklayarak çıkan kelime havuzundan doğru kelimeleri yerleştirmeleri istenir.


    6.Hangi İşletim Sistemini Seçmeliyim? Afişi: Verilen bilgiler yardımıyla afiş incelenir.
  • İşletim sistemi kategorileri cihaza göre değişir. Örneğin bazı cihazlara uygun sadece bir işletim sistemi mevcuttur.
  • Kullanmak istediğimiz yazılıma göre değişir. Bazı yazılımları her işletim sistemine yükleyemezsiniz ya da bazı işletim sisteminin her versiyonu o yazılımı yüklemeye uygun olmayabilir. Sistem gereksinimleri gibi açıklama başlıkları altında bunları bulmak mümkündür.
  • Aynı işletim sisteminin farklı sürümleri vardır. Kullanıcıların amaçlarına göre değişir. Ev ya da iş yeri kullanımına göre aynı işletim sisteminin farklı versiyonları olabilir.
  • Fiyatına göre değişir. İşletim sistemlerinden bazıları açık kaynak kodlu bazıları ise lisanslıdır. Açık kaynak kodlu işletim sistemleri genelde ücretsizdir. Örneğin; Linux işletim sistemi herkesin geliştirmesine ve kullanımına açık ücretsiz bir işletim sistemidir. Microsoft ürünleri açık kaynak kodlu değildir.
  • Arayüz kullanım kolaylığına göre değişir. Mesela komut arayüzü kullanan ya da grafik arayüzü kullananlar gibi.
  • Güvenlik ihtiyacına göre değişir. Bazı işletim sistemlerinde daha fazla güvenlik açığı olduğu için zararlı yazılımlardan daha çok etkilenebilir.
  • Donanım uyumuna göre değişir. Eğer kullanacağımız donanım belli ise işletim sisteminin o donanımı kullanmaya izin vermesi ve yeni ekleyeceğimiz donanımı hemen tanıması işletim sistemi seçiminde önemlidir.
  • Kullanacağımız programlar işletim sistemi seçiminde önemlidir. Açık kaynak kodlu bir işletim sistemi için bazı uygulamalar olmayabilir.
    Örneğin;
    Unity oyun motorunun kurulumu için işletim sistemi gereklilikleri aşağıdaki gibi belirtilmiştir.
        > Windows 7 SP1+8, 10
        > Mac OS X 10.9+
    Fark edileceği üzere Unity oyun motoru programı kurulumu için işletim sistemi tercihlerinde Linux olmadığı göze çarpmaktadır.

    7.İşletim Sistemi Uzmanı Arıyoruz Etkinliği: Öğrencilerden cümlelerin doğru olanları için "D" yanlış olanları için "Y" yazmaları istenir. Tüm soruları doğru cevaplayan öğrenciler rozet takılarak ödüllendirilebilir. Rozet görselleri için tıklayınız.


    8.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 6.Sınıf 2.Hafta Ders Notu

    9.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI


5.sınıf 2.hafta bilgisayarımda gördüklerim, görmediklerim

KAZANIMLAR

    5.1.2.1. Bilgisayar sisteminin temel kavramlarını ve işlevlerini açıklar.
    5.1.2.2. Giriş ve çıkış birimlerine örnek verir.
    5.1.2.3. Fare ve klavyeyi doğru bir şekilde kullanır.
    5.1.2.4. Bilgisayarda veri saklama yöntemlerini ve depolama birimlerini açıklar.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan
    
🔗 
Donanım ve Yazılım Nedir? Sunumu
    🔗 Donanım ve Yazılım Nedir? Videosu
    🔗 Ders Notu
    🔗 Konu Tarama Testi

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Donanım ve Yazılım Nedir? Sunumu:  Önceki dersin kısa bir tekrarı yapıldıktan sonra sunum yardımıyla donanım ve yazılım  konusuna giriş yapılır.

    2.Donanım ve Yazılım Nedir? Videosu: Sunumu tekrar amacıyla öğrenciler birlikte izlenir.


    3.Bilgisayarım Neden Çalışmıyor Afişi: Öğrencilere donanım ve yazılım ile ilgili çeşitli teknik sorunlarla karşılaşılabilecekleri söylenir. Bu teknik sorunlarla başa çıkabilmek için izlenebilecek temel adımların bulunduğu bir algoritmayı içeren “Bilgisayarım Neden Çalışmıyor?” afişi paylaşılır.
   

    4.Donanım Birimleri, Giriş Çıkış Birimleri ve İç Donanımlar GörselleriGörseller yardımı ile donanım konusu derinleştirilir.




    5.Giriş mi Çıkış mı EtkinliğiÖğrencilerden donanım birimlerini uygun oldukları kategoriye yerleştirmeleri istenir.



    6.İç Donanım mı Dış Donanım mı EtkinliğiÖğrencilerden donanım birimlerini uygun oldukları kategoriye yerleştirmeleri istenir.



    7.İşletim Sistemi mi Uygulama Yazılımı mıÖğrencilerden yazılımları uygun oldukları kategoriye yerleştirmeleri istenir.



    8.Klavye Tuşları GörseliF Klavye tuşları görseli üzerinden, klavye tuşlarının fonksiyonlarından bahsedilir.


    9.Verilerimi Saklıyorum Sunumu: Sunum yardımıyla öğrencilere bilgisayarda resimlerin nasıl saklandığı anlatılır. Sonraki etkinliğe hazırlık yapılır.


    10.Saklanmış Resimler Çalışma Kağıdı: Sınıf mevcudu kadar çoğaltılan çalışma kağıtları öğrencilere dağıtılır. Önce Etkinlik 1 de yer alan gizli resmi doğru yerleri boyayarak ortaya çıkarmaları istenir. Sonra Etkinlik 2 de yer alan resmin gizlenmesi sağlayacak sayıların yazılması istenir.
Pdf olarak → İndir

    11.Hafıza Ölçü Birimleri Sunumu: Sunum yardımı ile hafıza ölçü birimleri konusu anlatılır.

    12.Hafıza Ölçü Birimleri AfişiAfiş incelenerek öğrencilere en küçük hafıza biriminden başlanarak en yüksek hafıza birimlerine kadar bilgi verilir.
Tam Ekran - Hafıza Ölçü Birimleri Afişi

    13.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 2.Hafta Ders Notu

    14.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI


yeşil perde tekniği

YEŞİL PERDE TEKNİĞİ NEDİR?

    Basit bir şekilde anlatmak gerekirse chroma key (kilit renk) denen bir çekim hilesi yönteminin en çok tercih edilen uygulamasıdır. Bir sinematografi ve post-production tekniğidir. Bu teknik, sinematografik bir sahne çekiminde, yeşil bir perdenin arkasında çekilen bir fon görüntüsünün sonradan değiştirilmesi amacıyla kullanılır. Bu sayede, sahnede bulunan aktör veya nesnenin üzerine farklı bir arka plan eklenmesi veya sahnede bulunan arka planın değiştirilmesi mümkündür.

yeşil perde teknolojisi

PERDE NEDEN YEŞİLDİR?

     Perde yeşil renkli olmasının nedeni, yeşil renk kamerada diğer renklerden daha iyi görüntülenir ve daha kolay ayırt edilir olmasıdır. Ayrıca, dijital video sistemlerinde yeşil renk, diğer renklerden daha fazla veri kapasitesine sahip olduğundan, daha yüksek kaliteli görüntüler için tercih edilir. Bunun yanı sıra, yeşil renkli bir perde, aynı anda açık alan çekimi yaparken açık alandaki yeşil alanların görüntülenmesini engeller ve post-production aşamasında arka planı kolayca değiştirme imkanı sunar.

yeşil perde teknolojisi

YEŞİL PERDE NERELERDE KULLANILIR?

    Yeşil perde tekniği, çeşitli sinematografik ve post-production projelerinde kullanılır. Özellikle fantastik, bilim kurgu, aksiyon ve animasyon gibi film ve televizyon dizilerinde, sanal gerçeklik veya gerçek hayatta çekilemeyen sahnelerin çekimlerinde sık sık kullanılır. Ayrıca, reklam filmleri, video klipler ve diğer medya projelerinde de kullanılabilir. Bu teknik, çekim aşamasında gerçek bir arka plan gerektirmeyen sahnelerde çok yararlıdır ve post-production aşamasında arka planı kolayca değiştirme imkanı sunar.

yeşil perde teknolojisi

    Not: Bu yöntemin yeni geliştirilmiş bir teknoloji olduğunu düşünüyorsanız yanılıyorsunuz, çünkü teknik ilk kez 1940 yılında, “Bağdat’ın Hırsızları” adlı bir Hollywood yapımında kullanılmıştır.
6.sınıf 1.hafta bilişim ile değişim

KAZANIMLAR

    6.1.1.1. Bilişim teknolojilerinin günlük yaşamdaki önemini değerlendirir.
    6.1.1.2. Bilgisayarların akıllı davranış modellerini kullanma biçimlerini açıklar.
    6.1.1.3. Bilişim teknolojilerinin beden ve ruh sağlığına etkilerini yorumlar.
    6.1.1.4. Bilişim teknolojilerinin sosyal ve kültürel hayata katkılarını ve risklerini örnekler üzerinden tartışır.

MATEYALLER

    🔗 Günlük Plan
    🔗 Kavram Haritası
    🔗 Robot Yapay Zeka 1
    🔗 Robot Yapay Zeka 2
    🔗 Ders Notu
    🔗 Konu Tarama Testi

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Kavram Haritası: Dersin girişinde dersin amacını anlattıktan sonra öğrencilerle tanışılır. Kavram haritası etkinliği, etkinlik sırasında, söz alan öğrencinin kendini tanıtması şeklinde düzenlenebilir.

    5. sınıfta tanıştıkları Bilişim Teknolojileri kavramlarını hatırlatmanın yanı sıra yeni kavramlarla da tanışmalarını sağlamak için kavram haritası etkinliğiyle derse başlanır. Kavram haritasını görüntülemek için tıklayınız.


    Örnek Kavram Haritası Çözümlemeleri: Öğrencilerin kavram haritasından aşağıdakilere benzer çözümlemeler yapması beklenir.
  1. Dijital okuryazar dijital vatandaş olarak tanımlanabilir.
  2. Kullanıcı teknoloji aracılığıyla bilgiye ulaşır.
  3. Donanım yazılım ile etkileşim hâlindedir.
  4. Dijital vatandaş e-Devlet uygulamasını kullanır.
  5. Teknoloji bilgiye ulaşmayı sağlar.
  6. Teknoloji iletişim kurmayı sağlar.
  7. ...

    2.Bit'in Kullanım Alanları Sunumu: BİT’in kullanım alanlarının tanıtıldığı sunum yapılır.

    Ek: Yeşil Perde Tekniği Nedir? Öğrenmek için tıklayın.

    3.Bit'in Kullanım Alanları VideosuBilişim teknolojilerinin kullanıldığı alanların ve bu alanlarda hangi cihazların kullanıldığına örnekler verilen video öğrencilerle birlikte incelenir.


    4.Yeni Teknolojiler Sunumu: Akıllı evlerden giyilebilir teknolojilere, nesnelerin internetinden hologramlara kadar birbirinden ilginç konuların bulunduğu sunum yapılır.

    5.Bilişim ile Değişim Videolar: 

Alibabada Yapay Zeka ile Kargo Dagitimi


Nesnelerin İnterneti Nedir?


Nesnelerin İnterneti Nasıl Çalışır?


Robot Yapay Zeka 1


Robot Yapay Zeka 2


    6.Nasıl Otururum Afişi: Teknolojinin faydalarının çok olmasına rağmen uygunsuz kullanımı hâlinde ciddi sağlık problemlerine neden olabileceği öğrencilere hatırlatılır. Bilgisayar kullanırken ergonomiye dikkat edilmesi gerektiği söylenir. Teknolojinin yanlış kullanımı sonucu karşılaşılabilecek hastalıklar ile ilgili afiş üzerinden tekrar yapılır.

Bilgisayar Kullanırken Nasıl Oturmalıyım?


    7.Teknolojinin Öbür Yüzü Sunumu: Teknolojinin hayatımızda kaplamaya başladığı alan arttıkça ortaya çıkan yeni hastalıkların anlatıldığı sunum yapılır.

    8.Teknolojinin Etkileri Boşluk Doldurma Etkinliği: Ekrandaki kelimeler doğru boşluklara sürüklenip bırakılır.


    9.Bilişim ile Değişim Değerlendirme Formu: Form ders öncesinde yazıcıdan çıktı olarak alınır. Öğrencilere yeterli süre verilerek çözmeleri beklenir. Form akıllı tahtada açarak sınıfla birlikte de çözülebilir. Form için tıklayın.

    10.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek.

    11.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI


5.sınıf 1.hafta bilişim ile tanışıyorum

KAZANIMLAR

    5.1.1.1. Bilişim teknolojilerine ilişkin temel kavramları tanımlar.
    5.1.1.2. Geçmişten günümüze bilgi ve iletişim teknolojilerindeki değişimi fark eder.
    5.1.1.3. Farklı bilişim teknolojilerinin olumlu ve olumsuz yönlerini tartışır.
    5.1.1.4. Bilişim teknolojilerini kullanmanın beden ve ruh sağlığı üzerindeki etkilerini ve olası belirtilerini açıklar.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan
    🔗 Ders Notu
    🔗 Konu Tarama Testi

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Buz Kırma Etkinliği: Tüm öğrenciler çember oluşturacak biçimde ayakta dururlar. Her öğrenci önce ismini ardından isminin ilk harfi ile başlayan bir teknolojik kavram söyler ve kavramın şeklini gösterirler.
Örneğin: “Benim adım Gökhan, gözlük gibiyim.” derken elleriyle gözlük formunu yapmalıdırlar.
    Çemberdeki her öğrenci sıra kendisine geldiğinde, kendisinden önceki tüm arkadaşlarının isimlerini ve belirledikleri teknolojik kavramları hatırlatması istenir. Çember tamamlandığında etkinlik sonlandırılır. (Öğrencilere yapılan etkinliğin tanışma ve eğlence amaçlı olduğu anlatılarak, stres yapmalarının önüne geçilir.)

    2.Neden Bilişim Sunumu:  Dersin temel kavramlarının bulunduğu sunum yapılır.

    3.Bilişim Teknolojilerindeki Temel Kavramlar Videosu Dersin temel kavramlarının bulunduğu video izlenir.

    4.Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanıldığı Alanlar EtkinliğiEkranda beliren kelimeler sırasıyla ait olduğu gruplara sürüklenip bırakılır.


    5.Ergonomi Nedir? Sunumu: Öğrenciler için yabancı bir kavram olan ergonominin sunumu yapılır.

    6.Ergonomi Nedir? Videosu: Ergonominin tanımının yapıldığı ve bilgisayar başında nasıl oturulması gerektiğinin açıklandığı video öğrencilerle birlikte izlenir. 


    7.Eğlenceli Ergonomi Videosu: Ergonomi ile ilgili eğlenceli ve öğrencilerin dikkatini çekecek video izlenir.


    8.Bt ve Sağlık Videoları: Bilişim teknolojileri ve sağlık konulu videolar izletilir.

Sağlıklı Bilgisayar Kullanımı


Sağlıklı Telefon Kullanımı


    9.Bilişim ile Tanışıyorum Doğru - Yanlış Bulmaca: Bulmacayı akıllı tahtada tüm  sınıfla birlikte çözebilirsiniz. Bulmaca için tıklayınız.

    10.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek.

    11.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.