Bilişimci Ali
6.sınıf 4.hafta artık daha bilinçliyim

KAZANIMLAR

    6.2.1.1. İnternet etiğinin önemini ifade eder.
    6.2.1.2. Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılabilecek durumlara örnekler verir.
    6.2.1.3. Siber zorbalık kavramını açıklayarak korunma amacıyla alınabilecek önlemleri tartışır.
    6.2.1.4. Telif hakkı kavramını ve önemini araştırır.
    6.2.1.5. Kullanım haklarını düzenleyen lisans türlerini açıklar.

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Etik ve Siber Zorbalık Sunumu: Öğrencilere etik kavramı hatırlatılır ve örnek davranışlar incelenir. Siber zorbalık kavramı açıklanarak örnekler verilir.
Tam Ekran - Etik ve Siber Zorbalık

    2.Etik Nedir? ve İnternet Etiği Videosu: Sunumda üzerinde durulan etik ve internet etiği kavramları video ile tekrar edilir.


    3.Siber Zorbalık Videosu: Sunumda üzerinde durulan siber zorbalık video ile tekrar edilir.


    4.Eğrisi Doğrusu Hikayesi: Eğrisi Doğrusu Hikâyesi çalışma kâğıdı öğrenci sayısı kadar çoğaltılır ve derse başlamadan hikâye okunarak etik ihlalleri gözden geçirilir.


   5.Türkçe’ nin Doğru Kullanımı Videosu: İnternette Türkçe'nin doğru kullanımı hakkındaki video izlenir.


  6.İnternet ve Bit Kullanım Kuralları: İnternet ve bit kullanım kuralları ile ilgili verilen cümleler doğru ise "D" şıkkını yanlış ise "Y" şıkkını seçin. Tüm sorular bittiğinde toplam doğru ve yanlış sayısı gösterilecek.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    7.Telif Hakları SunumuTelif hakkı ve açık erişim sunusu etkileşimli tahta aracılığıyla öğrencilere sunulur.
Tam Ekran - Telif Hakları

    8.Lisans Türleri AfişiLisans Türleri afişinin çıktısını alınır ya da etkileşim tahta da öğrencilere gösterilir.
Tam Ekran - Lisans Türleri

    9.Yaratıcı Birliktelik AfişiYaratıcı Birliktelik afişini kullanarak yaratıcı birliktelik izinlerinden bahsedilir.


    10.Açık Erişim Lisansı İnteraktif Eşleştirme EtkinliğiDoğru lisanslar ile doğru açıklamaları eşleştirin. Eşleştirmek istediğiniz çiftleri birbirinin üzerine sürükleyin.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    11.Özgürlük ve Sınırlılık Sıralama EtkinliğiResimdeki imlere tıklayarak yaratıcı birliktelik kartlarını özgürlükten sınırlılığa doğru sıralayın. Tüm kartları yerleştirdikten sonra sağ alt taraftan seçimlerinizi onaylayın.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    12.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 6.Sınıf 4.Hafta Ders Notu

  13.Konu Tarama Testi10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI


5.sınıf 4.hafta etik değerler

KAZANIMLAR

    5.2.1.1. Etik ve bilişim etiği ile ilgili temel kavramları açıklar.
    5.2.1.2. Bilişim teknolojileri ile İnterneti kullanma ve yönetme sürecinde etik ilkelere uymanın önemini açıklar.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan
    🔗 Ders Notu
    🔗 Konu Tarama Testi

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Etik ve İnternet Etiği Sunumu: Sunu öğrencilere gösterilir ve sırasıyla "Etik" ve "Bilişim Etiği" kavramları anlatılır.
Tam Ekran - Etik Nedir?

    2.Etik Nedir? ve İnternet Etiği Videosu: Sunumda üzerinde durulan etik ve internet etiği kavramları video ile tekrar edilir.



    3.Teknolojiyi Kullanma Kılavuzu: Öğrenciler kutudan üzerinde internette etik olmayan davranış örnekleri bulunan kağıtlardan çekerler. Her davranıştan iki tane vardır. Kâğıtları alan öğrenciler, eşlerini bulduklarında, ellerindeki kağıtta yazılı olan durum üzerine bir süre konuşurlar. Kâğıtlarda yazılı olan sosyal medyada etik olmayan davranış örnekleri aşağıdaki gibidir:
  • İnterneti insanlara zarar vermek amacıyla kullanmak.
  • Proje ödevimizi hazırlarken tüm bilgiyi internet sitelerinden almak.
  • Arkadaşımızın çektiği fotoğrafı internette kendimizin gibi göstermek.
  • Arkadaşımızın yalnızca bizimle paylaştığı özel bilgilerini internette paylaşmak.
  • Kişisel verileri izinsiz kopyalamak ve dağıtmak.
  • Parasını ödemediğimiz yazılımları kopyalayıp kendi malımız gibi kullanmak.
  • Sahte içerik hazırlayarak kullanıcıları yanıltmak.
  • Genel ahlaka aykırı içerik oluşturmak ve yaymak.
  • Komşumuzun kablosuz ağını izinsiz kullanarak film indirmek.
  • Kaynak göstermeden içerik kullanmak.
    Bir süre sonra ikililerden ellerindeki durumu canlandıran bir doğaçlama hazırlamaları istenir. İkililere yeterli süre verildikten sonra sahnede/tahtada durumu canlandırmaları istenir.

    4.Duyduk Duymadık Demeyin Kamu Spotu: Öğrencilerden internet kullanım sürecinde nelere dikkat edilmesi gerektiğiyle ilgili bir kamu spotu oluşturmaları istenir. Kısa sürede basit bir video çekilebilir veya birkaç hafta süre verilerek daha kapsamlı bir kamu spotu oluşturulabilir.

    5.İnternet Etiği Kullanım Ağı:
  1. Öğrencilerden çember olmalarını isteyin.
  2. Uzun bir ip yumağının bir ucunu elinizde tutarak, çemberdeki öğrencilerden birine doğru atın.
  3. İp yumağını atmadan önce interneti hangi amaçla kullandığınızı söyleyin (İnternette video izliyorum. İnternetten ödevimi yapıyorum. İnternette sohbet ediyorum. İnternete fotoğraf yüklüyorum vb.). İp yumağını alan kişi de aynı biçimde interneti hangi amaçla kullandığını söyleyerek ip yumağını çemberdeki bir başka öğrenciye gönderir.
  4. Kablo, tüm öğrenciler arasında dolaştıktan sonra ortaya bir ip ağı çıkar. Ortaya çıkan bu ağın “İnternet etiği kullanma ağı” olduğunu söyleyin. Bu ağın bazen çok gevşediğini bazen de çok gerildiğini uygulayarak gösterin.
  5. Ardından öğrencilere “İnterneti kullanırken hangi etik davranışları gösterelim ki bu etik internet ağı çok gerilmesin ya da gevşemesin?” sorusunu sorun.
  6. Bu kez son öğrenciden başlanarak ip yumağını geriye doğru sararak ilk öğrenciye doğru ilerleyin.
İp yumağını saran ve arkadaşına iletecek öğrenci internette nasıl davranılması gerektiğiyle ilgili bir şey söyler.

    6.İnternet ve Bit Kullanım Kuralları: İnternet ve bit kullanım kuralları ile ilgili verilen cümleler doğru ise "D" şıkkını yanlış ise "Y" şıkkını seçin. Tüm sorular bittiğinde toplam doğru ve yanlış sayısı gösterilecek.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    7.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 4.Hafta Ders Notu

    8.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI


6.sınıf 3.hafta dosyalarım nerede

KAZANIMLAR

    6.1.3.1. Dosya uzantılarına göre dosyaların temel özelliklerini tanımlar.
    6.1.3.2. Basılı ortamdaki verileri elektronik ortama aktarır.
    6.1.3.3. Elektronik ortamdaki verilerin sınıflanması ve saklanması için doğru yaklaşımları uygular.
    6.1.3.4. Dosya ve klasör sıkıştırma işlemlerini yapar.
    6.1.3.5. Dosyaların saklanması ve dosyalara erişilmesi konusunda strateji geliştirir.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan
    🔗 Ofis Uygulamaları
    🔗 Ders Notu
    🔗 Konu Tarama Testi

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Dosya Uzantıları ve Anlamları EtkinliğiÖğrencilerin konuya ilişkin bilgilerini değerlendirmek ve öğrencilerde merak uyandırmak için geçen yıl öğrendikleri dosya uzantıları ile ilgili etkinlik yapılır.

    Turuncu renkle işaretlenmiş dosya türleri ile mavi renkle işaretlenmiş dosya uzantılarını eşleştirilir. Öğrenciler dosyaları eşleştirmek için birbirinin üzerine sürükleyip bırakmalıdır. Tüm eşleştirmeler tamamlandığından sağ alt taraftaki mavi tike tıklanmalıdır.

    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    2.Ofis Uygulamaları: Öğrencilere üretkenlik yazılımı kavramı anlatılır. Ardından ofis uygulamalarının ne olduğu ve örnekleri verilir. Konu hakkında içeriğe ulaşmak için tıklayınız.

    3.Dosya Türüm Neden Değişti: Dosya türlerinin değişimine dair bilgilerin verileceği etkinlikte masaüstüne akıllı tahtada yüklü olan kelime işlemci programını açarak aşağıdaki bilgileri yazmalarını isteyiniz.

    Ad Soyad, Sınıf ve Okul numarası, Dersin adı

    Bilgileri yazdıktan sonra dosyayı kapatın. Daha sonra dosya ikonunun üzerinde sağ tıklayarak özellikler sekmesine tıklayın. Öğrencilerin gelen pencerede dosyaların uzantısının ne olduğuna bakmalarını isteyiniz.

    Bu adımdan sonra tekrar yazdığınız kelime işlemci dosyasını açın. Dosya menüsünden Farklı Kaydet seçeneğini seçin ve yeni gelen pencerede dosya tipini “PDF” olarak seçerek bir kez daha kaydedin. Yine dosyaya sağ tıklayarak dosya özelliklerini açın ve öğrencilere dosya uzantısını kontrol etmelerini söyleyin.

Dosya türlerini değiştirmemizin sebeplerini aşağıdaki bilgilerden yararlanarak öğrencilere açıklayınız.
  • Kelime işlemci programında yazılmış bir metni pdf biçimine çevirdiğimizde metnimizi, üzerinde değişiklik yapılmasına karşı daha güvenli bir biçime dönüştürmüş oluruz.
  • Sunu programında yapmış olduğunuz bir sununuzda yer alan slaytlarınızı resim biçiminde kaydedebilirsiniz ve sunumdan bağımsız olarak da istediğiniz yerde kullanabilirsiniz.
  • Bir bilgisayarda kullandığınız herhangi bir ofis aracında yaptığınız çalışma başka bir bilgisayarda çalışmayabilir. Bu durumda çalışmanızın dosya türünü değiştirmeniz gerekebilir. 

   4.Artık Ben de Belgelerimi Tarıyorum Sunusu: Sunum ile birlikte öğrencilere tarayıcı kavramı açıklanır. Daha sonra telefondaki tarayıcı uygulamasını kullanıp, yanınızda getirdiğiniz basılı bir belgenizi tarayıcınızla taratarak bilgisayara nasıl aktarıldığını öğrencilerinize adım adım anlatılır.

    5.
Dosyalarım Nereye Gitti? Sunusu: "
Bilgisayarda yaptığınız çalışmalarınızı nasıl kaydediyorsunuz ve bu çalışmaları nasıl isimlendiriyorsunuz?" sorusuyla öğrencilerin ilgisini çekilir ve sunuma geçilir.

    6.
Bulut Teknolojileri Nedir? Sunumu: Bulut depolama kavramı sunum ile birlikte açıklanır.
Tam Ekran - Bulut Teknolojileri Nedir?

     7.
Bulut Teknolojileri Nedir? Videosu: Sunumda verilen bilgilerin tekrar edildiği video öğrencilerle birlikte izlenir.


    8.
Dosyalar Neden Sıkıştırılır: Dosya sıkıştırma kavramı, faydaları, sıkıştırılmış dosya uzantısı gibi bilgiler verilir. Konu hakkında içeriğe ulaşmak için tıklayınız.

    9.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 6.Sınıf 3.Hafta Ders Notu

    10.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI


5.sınıf 3.hafta dosya yönetimi

KAZANIMLAR

    5.1.2.5. Donanım ve yazılım konusunda karşılaştığı teknik sorunlara çözüm üretir.
    5.1.2.6. Aynı türde farklı marka, model ve teknolojilerin bileşenlerini karşılaştırarak sunar.
    5.1.3.1. Elektronik ortamda veri yönetiminin önemini fark eder.
    5.1.3.2. Temel dosya ve klasör yönetim işlemlerini yapar.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan
    🔗 Ders Notu
    🔗 Konu Tarama Testi

ÖNERİLEN DERS AKIŞI 

    1.Bilgisayar Kasası İnceleme Etkinliği: Öğrencilerden çember oluşturmaları istenir. Ortaya koyulan bir masanın üzerinde bilgisayar kasasının içi açılarak önceki ders öğrendikleri iç donanım birimleri öğrencilere gösterilir. Çeşitli donanımlar öğrencilerle birlikte sökülerek görevleri söylenir ve tüm öğrencilerin donanımı incelemesi sağlandıktan sonra tekrar yerine takılır.

    2.Bilgisayarımı Düzenliyorum: Verilen görevlerin öğrenciler tarafından tamamlaması istenir.

    3.Dosya Nedir? Sunumu: Sunum ile birlikte öğrencilere temel bilgiler verilir.

    4.Dosya Yönetimi Kavram Haritası: Kavram haritası yardımıyla konu derinleştirilir. Önceden öğrendiklerine ek olarak sürücü kavramı da tanıtılır ve klasör isimlendirme kuralları verilir.
Tam Ekran - Dosya Yönetimi Kavram Haritası

    5.Dosya Uzantıları Afişi: Afiş ile en çok kullanılan dosya uzantıları bir kez daha tekrar edilir.
Tam Ekran - Dosya Uzantıları Afişi

    6.Dosya Uzantı Eşleştirme Etkinlik: Ekranda beliren dosyaları ait oldukları guruba sürükleyerek bırakın. Seçimlerinizin doğruluğunu kontrol etmek için sağ alt taraftaki mavi butona tıklayın.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    7.Bilgisayarlarda Dosyalama: Öğrencilere bilgisayar dosyalama sistemi ile ilgili ayrıntılı bilgiler verilir. Konu hakkında içeriğe ulaşmak için tıklayınız.

    8.Bilginin Zamanda Yolculuğu: "Yüzyıllar önce yaşayan insanlar edindikleri bilgileri nereye kaydetmiş olabilirler?" sorusu ile öğrenciler zamanda kısa bir yolculuğa çıkarılır. Konu hakkında içeriğe ulaşmak için tıklayınız.

    9.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 3.Hafta Ders Notu

    10.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI


6.sınıf 2.hafta işletim sistemini tanıyorum

KAZANIMLAR

    6.1.2.1. İşletim sistemi kavramını açıklar.
    6.1.2.2. İşletim sistemlerinin bileşenlerinin görevlerini kavrar.
    6.1.2.3. Farklı işletim sistemlerini karşılaştırır.

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.İşletim Sistemi Sunusu: Önceki dersin kısa bir tekrarı yapıldıktan sonra işletim sistemi sunusu tahtaya yansıtılır. Bu sunu sonrasında öğrencilerin, “İşletim sistemleri ne yapar?”, “Hangi cihazların işletim sistemi vardır?”, “Arayüz nedir?” sorularına yanıt vermeleri beklenir.

    2.Bilgisayar Birimleri Çalışma Kağıdı:  Sunum sonunda bilgisayar birimleri çalışma kağıdı kalem uygulaması yardımıyla akıllı tahta üzerinde öğrencilerden kutucukları doğru şekilde doldurmaları istenir. Böylece ifadeler arasındaki ilişkileri de iyi anlayıp anlamadıklarını tespit edilebilir.


    3.Pardus Nedir?Pardus işletim sistemi genel hatlarıyla öğrencilere tanıtılır. Linux ve açık kaynak kod kavramları da Pardus ile birlikte verilir. Konu hakkında içeriğe ulaşmak için tıklayınız.

    4.Windows 93 Denemesi: Eski işletim sistemlerinden Windows 93 simülasyonu yardımıyla, işletim sisteminin güncel durumuyla arasındaki farklar incelenir. Simülasyona ulaşmak için tıklayınız.

     5.Rüya'nın Seyir Defteri Etkinliği: Öğrencilerden metinde bulunan boşluklara tıklayarak çıkan kelime havuzundan doğru kelimeleri yerleştirmeleri istenir.


    6.Hangi İşletim Sistemini Seçmeliyim? Afişi: Verilen bilgiler yardımıyla afiş incelenir.
  • İşletim sistemi kategorileri cihaza göre değişir. Örneğin bazı cihazlara uygun sadece bir işletim sistemi mevcuttur.
  • Kullanmak istediğimiz yazılıma göre değişir. Bazı yazılımları her işletim sistemine yükleyemezsiniz ya da bazı işletim sisteminin her versiyonu o yazılımı yüklemeye uygun olmayabilir. Sistem gereksinimleri gibi açıklama başlıkları altında bunları bulmak mümkündür.
  • Aynı işletim sisteminin farklı sürümleri vardır. Kullanıcıların amaçlarına göre değişir. Ev ya da iş yeri kullanımına göre aynı işletim sisteminin farklı versiyonları olabilir.
  • Fiyatına göre değişir. İşletim sistemlerinden bazıları açık kaynak kodlu bazıları ise lisanslıdır. Açık kaynak kodlu işletim sistemleri genelde ücretsizdir. Örneğin; Linux işletim sistemi herkesin geliştirmesine ve kullanımına açık ücretsiz bir işletim sistemidir. Microsoft ürünleri açık kaynak kodlu değildir.
  • Arayüz kullanım kolaylığına göre değişir. Mesela komut arayüzü kullanan ya da grafik arayüzü kullananlar gibi.
  • Güvenlik ihtiyacına göre değişir. Bazı işletim sistemlerinde daha fazla güvenlik açığı olduğu için zararlı yazılımlardan daha çok etkilenebilir.
  • Donanım uyumuna göre değişir. Eğer kullanacağımız donanım belli ise işletim sisteminin o donanımı kullanmaya izin vermesi ve yeni ekleyeceğimiz donanımı hemen tanıması işletim sistemi seçiminde önemlidir.
  • Kullanacağımız programlar işletim sistemi seçiminde önemlidir. Açık kaynak kodlu bir işletim sistemi için bazı uygulamalar olmayabilir.
    Örneğin;
    Unity oyun motorunun kurulumu için işletim sistemi gereklilikleri aşağıdaki gibi belirtilmiştir.
        > Windows 7 SP1+8, 10
        > Mac OS X 10.9+
    Fark edileceği üzere Unity oyun motoru programı kurulumu için işletim sistemi tercihlerinde Linux olmadığı göze çarpmaktadır.

    7.İşletim Sistemi Uzmanı Arıyoruz Etkinliği: Öğrencilerden cümlelerin doğru olanları için "D" yanlış olanları için "Y" yazmaları istenir. Tüm soruları doğru cevaplayan öğrenciler rozet takılarak ödüllendirilebilir. Rozet görselleri için tıklayınız.


    8.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 6.Sınıf 2.Hafta Ders Notu

    9.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI