Bilişimci Ali
6. Sınıf 9. Hafta - Bilgisayar Ağları

KAZANIMLAR

    6.3.1.1. Ağ kurmak için gerekli bileşenleri ve bileşenlerin özelliklerini açıklar.
    6.3.1.2. Bir ağdan dosya ve yazıcı paylaşımı yapar.
    6.3.1.3. Bilgisayar ağlarının boyutlarına ve bileşenlerine ilişkin farklılıkların nedenlerini tartışır.

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Kulaktan Kulağa Oyunu: Öğrencileri üç gruba ayırınız. Öğrencilere “Kulaktan Kulağa” oyunu oynayacaklarını ve bu oyunda sessiz olmanın önemli olduğunu söyleyiniz. Oyunun kuralları aşağıdaki gibidir:
  • Grupların en arkasındaki öğrencilere üzerinde ağ bileşenleriyle ilgili sözcüklerin yazdığı kâğıtlardan biri verilir.
  • Öğrenciler ellerindeki kâğıtta bulunan sözcükleri önlerindeki öğrenciye fısıldayarak iletir.
  • Sözcük en öndeki öğrenciye ulaştığında ilgili öğrenci sözcüğü tahtaya yazar.
  • Sözcüğü ilk ve eksiksiz yazan grup beş puan alır.
  • En öndeki öğrenci en arkaya geçer ve oyun son oyuncu kalıncaya kadar aynı biçimde devam eder.
  • En çok puanı alan grup oyunu kazanır.

    2.Bilgisayar Ağları Çalışma Kâğıdı İnteraktif Etkinliği: Boşlukları doğru kelimelerle doldurunuz. Tüm kelimeleri seçtikten sonra doğruluğunu kontrol etmek için mavi tike tıklayınız.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    3.Ağa Takılan Çözümler Çalışma Kâğıtları: Öğrencileri sınıf mevcuduna göre üç ya da dört kişilik gruplara ayırınız. Gruplara aşağıdaki durumları içeren kâğıtlardan birini veriniz ve kâğıtta yazan durumu okumalarını, çözüme ulaştıracak önerilerde bulunmalarını söyleyiniz.


    4.Verinin Yolculuğu Videosu: Verinin yolculuğu videosunu öğrencilerle birlikte izleyiniz.
izlenir.

    5.Ağaçlarda İletişim Videosu: Ağaçlarda iletişim videosu öğrencilerle birlikte incelenir.


    6.Bilgisayar Ağları Görseli: Bilgisayar ağları görseli öğrencilerle birlikte incelenir.


    7.Bilgisayar Ağları Değerlendirme Kâğıdı: Öğrencilere soruların yazılı olduğu çalışma kâğıdını veriniz ve soruları yanıtlamaları için beş dakika süreleri olduğunu söyleyiniz. Sürenin ardından gönüllü öğrencilerden soruların yanıtlarını alınız. Eksik kalan noktaları tamamlayınız.


    8.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak veriniz.
Tam Ekran - 6.Sınıf 9.Hafta Ders Notu

    9.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenir.

ÖNCESİ - SONRASI


5.Sınıf 9.Hafta - İnternette Arama, Bilgileri Tarama

KAZANIMLAR

    5.3.2.1. İnternet adreslerinin oluşumunu ve yapısını anlar.
    5.3.2.2. Web tarayıcısı kavramını açıklar ve tarayıcıyı kullanır.
    5.3.2.3. Arama motorlarını kullanarak basit düzeyde araştırma yapar.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan
    🔗 İnternet Afişi
    🔗 Ders Notu
    🔗 Konu Tarama Testi

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.İnternet Soru Terim Kartları: Öğrencilerin ön bilgilerini ortaya çıkarmak için terim kartları sırayla incelenir.


    2.İnternet Soru Terim Kartları İnteraktif Eşleştirme Etkinliği: Öğrencilerin ön bilgilerini ortaya çıkardıktan sonra kalıcılığını sağlamak için eşleştirme etkinliği yapılır. Doğru eşleştirmeler ekrandan kaybolurken yanlış eşleştirmeler kırmızı renk ile işaretlenecektir.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    3.İnternet’te Aramayı Öğreniyorum Sunumu:  Notlardan da yararlanarak İnternette Aramayı Öğreniyorum sunumunu yapılır.


    3.İnternet Arama Yapmak Videosu: Video öğrencilerle birlikte takip edilir.


    5.İnternet Afişi: Öğrencilerle birlikte İnternet Afişi incelenir.


    6.İnternet Alan Uzantıları Yapboz Etkinliği: İnternet adreslerindeki alan uzantılarının ait oldukları guruplara yerleştirilmesi gereken etkinlik gerçekleştirilir.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    7.Ders Notu:  Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 9.Hafta Ders Notu

    8.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenir.


ÖNCESİ - SONRASI


6. Sınıf 8. Hafta - Dijital Tehlikeler

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Ünlü Zararlı Yazılımlar ve Virüs Haberleri Sunusu: Sunu öğrencilerle birlikte incelenir.


    2.Zararlı Yazılım Tayfası Afişi: Öğrencilerle zararlı yazılımlardan örnekler içeren afiş incelenir. Hangi zararlı yazılımın ne gibi sorunlar oluşturduğunu ve bu konuyla ilgili gerçek hayat örnekleri vermelerini isteyiniz.

    Örneğin; tuş kaydeden programlar tüm yazışmalarını takip edebilir, önemli bilgileri ele geçirebilir,
parolalara erişebilirler.
    Bir rootkit, uzaktan bilgisayarın video kamerasını kullanabilir, özel hayatın gizliliğine müdahale edebilir, insanları tehdit edecek veriler elde edebilir.


    3.Virüsleri Nasıl Fark Ederiz ve Korunuruz Afişi: Virüsleri nasıl fark ederiz ve korunuruz afişi öğrencilerle birlikte incelenir.


    4.Zararlı Yazılımlar Görseli: Zararlı yazılımlar görseli öğrencilerle birlikte incelenir.


    5.Zararlı Yazılımları Nasıl Fark Ederiz ve Korunuruz Görseli: Zararlı yazılımları nasıl fark ederiz ve korunuruz görseli öğrencilerle birlikte incelenir.


    6.Koruyucu Yazılımlar Sunusu: Koruyucu yazılımlar sunusu öğrencilerle birlikte incelenir.


    7.Hangi Zararlı Yazılımlar İnteraktif Eşleştirme Etkinliği: Tanımlar ile zararlı yazılımları eşleştiriniz. Eşleştirdikten sonra doğruluğunu kontrol etmek için mavi tike tıklayınız.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.



    8.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 6.Sınıf 8.Hafta Ders Notu

    10.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenir.


Gelecek hafta sınav haftası olduğundan hem eğlenceli hem de konuları tekrar edecek etkinlikler hazırladım. Sınavdan önceki derste etkinlikler gerçekleştirilebilir.
    11.Kelime Bulmaca Etkinliği: Verilen açıklamalara karşılık gelecek cevapları düşünerek harf seçiniz. Tüm harflerini seçtiğinizde kelime ortaya çıkacak. Papatyanın tüm yaprakları yok olmadan önce kelimeyi bulmaya çalışınız.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    12.Kelime Yığını Etkinliği: Yan tarafta verilen ip uçlarından yararlanarak, gizlenen kelimeleri bulunuz. Kelimeleri seçmek için ilk harfine tıklayarak son harfine kadar sürükleyiniz.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    13.Genel Tekrar Hazırlık Soruları: Sınavda sorulabilecek soruları içeren etkinlik gerçekleştirilebilir. Sınava hazırlık amacıyla, öğrencilerle birlikte etkileşimli tahtada sorular çözülebilir.

ÖNCESİ - SONRASI


5.sınıf 8.hafta bilgi bağları

KAZANIMLAR

    5.3.1.1. Bilginin ağlar arasındaki yolculuğunu keşfeder.
    5.3.1.2. Bilgisayar ağlarına ilişkin temel kavramları ve bilgisayar ağ türlerini açıklar.
    5.3.1.3. Bilgisayar ağlarında kullanılan bağlanma teknolojilerini listeler.        

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan
    🔗 Ders Notu
    🔗 Konu Tarama Testi

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Bilgisayar Ağı Nedir? Sunumu: Günlük yaşamdan örneklerle zenginleştirerek bilgisayar ağı konulu sunum yapılır.


    2.Ağ Türleri Nedir? Görsel Kartları: Bilgisayar ağlarının büyüklüklerine göre sınıflandırıldığı bilgisi verilerek ağ türleri görselleri öğrencilere açıklanır.
 

     3.Verinin Yolculuğu Animasyonu: Verinin ağ ortamındaki yolculuğunu gösteren animasyon öğrencilerle birlikte izlenir.


    4.Ağaçlarda İletişim Videosu: Ağaçlarda iletişim videosu izlenir.


    5.Bilgisayar Ağları Görseli: Ağ türlerini hatırlatma amaçlı görsel incelenir.


    6.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 8.Hafta Ders Notu

    7.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenir.

ÖNCESİ - SONRASI


6. Sınıf 7. Hafta - Bilgim Değerli ve Önemli

KAZANIMLAR

    6.2.3.1. Bilişim teknolojilerinin kullanımında gizlilik ve güvenlik boyutlarının önemini tartışır.
    6.2.3.2. Güvenlik açıklarının oluşumu konusunda yorum yapar.
    6.2.3.3. Bilgi koruma yöntemlerini ifade eder.
    6.2.3.4. Bilgi paylaşımı sürecinde olası riskleri değerlendirerek alınabilecek önlemleri tartışır.

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.İnternet Meraya Gelirse Videosu: Videoyu izledikten sonra öğrencilere şu soruları sorulabilirsiniz;
  • Video ile ilgili ne düşünüyorsunuz?
  • Videodaki kuzular ve kurtlar kimler olabilir?
  • Güvenlik denildiğinde ne anlıyorsunuz?
  • Güvenli olmak için günlük hayatta nelere dikkat ediyorsunuz?
  • Gizlilik, güvenliğimizi sağlar mı?

    2.Bilgi Gizliliğim Çalışma Kâğıdı: Öğrenci sayısınca çoğaltılabilir ya da akıllı tahtada kalem uygulaması ile sınıfla birlikte doldurulabilir.


    3.Bilgi Güvenliği Afişi: Afiş iki aşamalıdır. İlk aşaması verileri bekleyen tehlikelerin yer aldığı bölümdür. Bu bölümden önce günlük hayat ile ilgili ilişkilendirme yapabilirsiniz. Öğrencilere daha önce bilgi kaybı yaşayıp yaşamadıklarını sorunuz. Telefon rehberinin silinmesi, ödev kâğıdının kaybolması ve yazılı tarihlerinin unutulması gibi örneklerle yaşadıkları bilgi kayıplarını düşünmelerini isteyiniz. Bu kayıpların bazen birinin müdahale etmesi sonucu bazen de kaza ya da doğal süreçler sonucu oluşabileceğini belirtiniz. Bunların nasıl kayıp olduklarını değerlendiriniz. Örneğin; unutmak, şaşırmak, karıştırmak başımıza gelecek doğal bir sorunken, birilerinin yanlışlıkla ya da isteyerek bize ait bir veriyi almasının dış müdahale olduğunu belirtiniz.

    Günlük hayattaki örneklerden sonra bilgisayarda saklı verileri bekleyen tehlikelerden ve tehlikelere karşı alınması gereken önlemlerden bahsediniz.
Tam Ekran - Bilgi Güvenliği Afişi

    4.Bilgi Güvenliği Sunumu: Bilgi güvenliği sunumu yapılır.


    5.Bilgi Güvenliği Kamu Spotu: Bilgi Güvenliği Kamu Spotu videosu öğrencilerle izlenir. Öğrencilerin video ile ilgili görüşleri alınır.


    6.Çevrim İçi Dünyada Güvenli Bir Şekilde Gezmek Videosu: Çevrim içi dünyada güvenli bir şekilde gezmek videosu öğrencilerle birlikte izlenir.


    7.Bilge Kunduz Nedir?: Hazırlanmış içerik yardımıyla öğrencilere Bilge Kunduz etkinliği hakkında bilgi verilir. Her yıl düzenlenen etkinliğe katılmaları sağlanabilir. İçeriğe ulaşmak için tıklayınız.

    8.Bilge Kunduz Çalışma Kâğıdı: Bilge Kunduz çalışma kâğıdını tahtaya yansıtılarak öğrencilerle birlikte sorular yanıtlanır.


    9.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.

Tam Ekran - 6.Sınıf 7.Hafta Ders Notu

    10.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenir.

ÖNCESİ - SONRASI


5.sınıf 6.hafta dijital zorba karşımda durma

KAZANIMLAR

    5.2.2.1. Dijital vatandaşlık uygulamalarının kullanım amaçlarını ve önemini kavrar.
    5.2.2.2. Dijital kimliklerin gerçeği yansıtmayabileceğini fark eder.
    5.2.2.3. Dijital paylaşımların kalıcı olduğunu ve kendisinden geride izler bıraktığını fark eder.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

       1.Dijital Yurttaşlık (Vatandaşlık) Nedir Sunumu: Sunu yardımıyla öğrencilere dijital yurttaşlık kavramı anlatılır. Devamında Dijital Yurttaşlığın 9 Boyutu verilir.

    2.Dijital Yurttaşlık Kuralları VideosuDijital Yurttaşlık Kuralları isimli video izlenir.

    3.İyi Bir Dijital Yurttaş Ol ve Dijital Yurttaşlık AfişleriAfişler yardımıyla dijital yurttaşlık kuralları tekrar edilir.



    4.E-Devlet Sunumu
E-Devlet kavramının tanımından bahsedilir. 


    5.E-Devlet Uygulamaları AfişiE-Devlet Uygulamaları Afişi ile konu derinleştirilir. Ardından E-Devlet sistemine girilerek öğrencilere tanıtılır.


    6.Dijital Ayak İzim TestiTest açılır ve öğrencilerden cevaplarını bir kağıda yazmaları istenir. İşaretlenen "a" şıkkı sayısı 2 ile "b" şıkkı sayısının 1 ile çarpılıp toplanması istenir.


    Çıkan toplam sayıya göre aşağıdaki yorumlar yapılır.



    7.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 6.Hafta Ders Notu

    8.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.


ÖNCESİ - SONRASI


5.Sınıf 7.hafta gizli ve güvenli mi

KAZANIMLAR

    5.2.3.1. Gizlilik açısından önemli olan bileşenleri belirler.
    5.2.3.2. Gizli kalması gereken bilgi ile paylaşılabilecek bilgiyi ayırt eder.
  

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Güçlü Şifreler Oluşturma Sunumu: Dijital ortamda güvende tutmamız gereken bilgilerin ve bu bilgilere bir başkasının erişmesi durumunda ortaya çıkabilecek olumsuzlukların olduğundan bahsedilerek sunuma geçilir.
Tam Ekran - Güçlü Şifreler Oluşturma

2.Güçlü Şifreler Oluşturma Videosu: Video ile konu tekrar edilir.

    3.Sır Gibi Saklı Çalışma Kağıdı: Sır Gibi Saklı Çalışma Kağıdı öğrenci sayısı kadar çoğaltılır. Etkinlik öncesinde her öğrenciye bir tane olacak şekilde dağıtılır. Her adımın şifre yazma metotlarına göre hangi kurala uygun olduğunun yazılması istenir.
Tam Ekran - Sır Gibi Saklı Çalışma Kağıdı
İndirmek İçin Tıkla

    4.Parolam Güçlü Mü? Analizi:
Kaspersky antivirüs yazılımının password checker uygulaması kullanılarak, öğrencilerin yazılan şifrelerin güvenlik durumları ile ilgili bilgileri gözlemlemesi istenir. Siteye ulaşmak için tıklayınız.

    5.Güçlü Şifre İnteraktif Eşleştirme Etkinliği: Verilen şifreleri güçlü ve zayıf olarak eşleştiriniz. Eşleştirmek istediğiniz çiftleri birbirinin üzerine sürükleyiniz.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    6.Siber Tuzaklar Videosu:
Videoyu izlerken soruların belirdiği yerlerde videoyu durdurunuz. Bu işlemi her soru belirdiğinde yapınız ve öğrencilerle ekranda çıkan sorular üzerinde beyin fırtınası yapınız.


    7.Siber Tuzakları Nasıl Anlarım Afişi:
 
Afiş üzerindeki bilgiler öğrencilere anlatılır.


    8.Siber Tuzaklardan Korunma Videosu: Siber tuzaklardan korunmak için yapılması gerekenleri anlatan video izlenir.


    9.Neden Bilgi Güvenliği Videosu: Bilgi güvenliği konulu video izlenir.


    10.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 7.Hafta Ders Notu

    11.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenir.

ÖNCESİ - SONRASI