Bilişimci Ali
TYMM 5.Sınıf 3. Hafta

DERS BİLGİLERİ

Ders Adı: Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi (Türkiye Yüzyılı Maarif Modeline Uygun)
Sınıf: 5. Sınıf
Hafta: 3. Hafta
Ders Saati: 2 Ders Saati (40+40=80 dakika)
Konu: Dijital Kimlik, Dijital Ayak İzi ve Dijital Vatandaşlık

ÖĞRENME ÇIKTILARI

Öğrenme Çıktıları: BTY.5.1.3. Dijital vatandaşlık uygulamalarını sınıflandırabilme
    a) Dijital kimlik kavramını belirler.
    b) Dijital ayak izinin etkilerini bilişim teknolojilerinin kullanım alanları ile ilişkilendirir.
    c) Dijital vatandaşlık uygulamalarını kullanım alanlarına göre gruplandırır.
Sosyal ve Duygusal Beceriler: SDB2.1, SDB2.3, SDB1.2, SDB3.3
Değerler: E3.5, E2.2, D8.4, D16.3
Kavramsal Bilgiler: KB2.7
Disiplinlerarası Beceriler: D3.4

ÖĞRENME - ÖĞRETME UYGULAMALARI

Dijital Kimlik Videosu: Öğrencilere dijital kimlik kavramını tanıtan kısa bir video gösterilir. Öğrenciler izledikleri içerik hakkında düşüncelerini paylaşır ve dijital kimliğin ne anlama geldiği üzerine beyin fırtınası yaparlar (SDB2.1). Bu süreçte dijital kimlikle ilgili kavramlar belirlendikten sonra öğrenciler açık fikirlilikle değerlendirme yapabilir ve başkalarının görüşlerine anlayış geliştirerek saygı göste- rebilirler (E3.5, SDB2.3).


Dijital Kimlik Kartım: Öğrencilere sosyal medya hesapları, oyun hesapları ve diğer çevrim içi platformlardaki varlıklarının dijital kimlikleri olduğu belirtilir. Öğretmen tarafından hazırlanan "dijital kimlik kartım" etkinlik çıktısı (kullanıcı adı, profil bilgileri, gizlilik ayarları vb.) dağıtılır. Öğrenciler, bu etkinlik kapsamında dijital kimlik bileşenlerini ilişkilendirerek kendi dijital kimliklerini oluşturur; dijital ayak izinin etkilerini, bilişim teknolojilerinin kullanım alanlarıyla ilişkilendirerek sorumluluk bilinciyle değerlendirme yaparlar (E2.2, SDB1.2). Etkinlik sonrasında, öğretmen dijital kimlik kavramının önemli noktalarını özetler.

Dijital Vatandaşlık Sunumu: Öğretmen öğrencilere dijital vatandaşlık kavramının ne anlama geldiğini ve neden önemli olduğunu açıklayan bir sunum yapar. Bu sunu dijital vatandaşlık, sosyal medya, çevrim içi güvenlik, dijital iletişim, çevrim içi etik gibi konuları içerebilir.

Dijital Vatandaşlık Videosu: Öğretmen öğrencilere dijital vatandaşlık kavramının ne anlama geldiğini ve neden önemli olduğunu açıklayan bir video izletilir.


Dijital Ayak İzi Videosu: Öğretmen, etkileşimli tahtada arama motoruna ad ve soyadını yazarak aramaya başlar. Arama motoru sonuçları üzerinden, dijital ortamda paylaşılan bilgilerin internette nasıl uzun süre kalabildiği ve herkes tarafından görülebildiği üzerinde durulur. Öğretmen dijital ayak izini tanıtan bir sunu veya video ile “dijital ayak izi” kavramını tanıtır. Öğrencilere dijital izlerin kalıcı olabileceğini ve paylaşım yaparken dikkatli davranmanın önemini tartışmaları için fırsat sunar. Bu tartışmada, açık fikirlilikle farklı bakış açılarına saygı göstererek, sorgulama ve anlamaya yönelik sorular sorarak öğrencilerin konuyu daha derinlemesine keşfetmeleri teşvik edilir (D8.4, E3.5, E3.8, SDB1.1).


Dijital Ayak İzi Testi: Öğrencilere “dijital ayak izi testi” içeren bir çalışma kâğıdı (gizliliği koruma yolları ve dijital izlerin nasıl yönetileceği vb.) dağıtılır. Bu çalışmada öğrenciler, sosyal medyada güvenlik ve gizliliğin ihlali durumunda ne gibi olumsuz sonuçlarla karşılaşabileceklerini belirlerler (KB2.7, D8.2). Bu gibi durumlarda başvurabilecekleri kişi ve kaynaklar (aile bireyleri, öğretmenler, okul rehberlik servisi ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu -BTK- gibi) hakkında bilgi edinirler. Öğrenciler çevrim içi paylaşımlarının etkilerini sorgulayarak daha sorumlu ve kontrollü bir şekilde hareket etme bilinci kazanır (D16.3, SDB3.3).

Dijital Vatandaşlık Poster: Grup çalışması becerilerini ortaya koymaları açısından öğrenciler renkli kartlar aracılığıyla rastgele oluşturulan küçük gruplara ayrılarak her bir grubun dijital vatandaşlık uygulamalarını belirli alanlarda (eğitim, sosyal medya, sağlık vb.) araştırmaları beklenir (D3.4). Bu süreçte öğrencilerin dijital vatandaşlıkla ilgili kavramları araştırmaları sırasında, öğretmen rehberliğinde yapay zekâ destekli bilgi kaynakları (örneğin güvenli içerik filtrelerine sahip yapay zekâ destekli kütüphaneler veya eğitim amaçlı sohbet botları) sınırlı ve kontrollü biçimde kullanılabilir. Böylece öğrencilerin yapay zekâdan elde edilen bilgilerin güvenilirliği üzerine düşünmeleri teşvik edilir. Gruplar dijital vatandaşlık uygulamalarının örneklerinin her birini kullanım alanlarına göre gruplandırarak poster hazırlar. Her grup, hazırladığı çalışmayı sınıfa sunar. Sunum sonrasında, öğretmen rehberliğinde yürütülen süreçte diğer gruplardan gelen sorulara grup üyeleri açık, saygılı ve anlayışlı bir şekilde cevap verir (SDB2.3). Öğretmen, öğrencileri farklı görüşlere saygı duymaları ve yapıcı iletişim kurmaları konusunda yönlendirir.

Değerlendirme: Grup değerlendirmesi ile öğrencilerin iş birliği becerileri ve etkinlik içindeki katkıları izlenebilir. Öz değerlendirme ve akran değerlendirme formları ile her grubun poster sunumlarına yönelik geri bildirim verilebilir. Öğrencilerin posterde görsel ve yazılı anlatım ile dijital vatandaşlık uygulamaları ve kullanım alanlarını ne kadar doğru ve derinlemesine sundukları, dereceleme ölçeği kullanılarak değerlendirilebilir. Öğrencilerin dijital vatandaşlık uygulamaları ve dijital ayak izi kavramlarını anlama düzeyleri, Frayer modeli veya dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Frayer modeli, dijital vatandaşlık ve dijital ayak izi kavramlarının tanımı, özellikleri, örnekleri ve örnek olmayanlarını belirlemek için kullanılabilir. Böylece öğrencilere kavramsal bilgilerine yönelik geri bildirim verilebilir. Dereceli puanlama anahtarı ile öğrencilerin hazırladıkları posterlerde kavramların doğruluğu, açıklayıcılığı ve görsel düzenlemeye uygunluğu gibi kriterlere göre değerlendirme yapılarak süreç odaklı geri bildirim sunulabilir.


Ders Notu: Dersin tekrarı için özet şeklindeki ders notunu inceleyebilirsiniz.

ÖNCESİ - SONRASI



algoritma nedir sunumu

ALGORİTMA NEDİR? SUNUMU

    Algoritma: Bir problemi çözmek veya bir amaca ulaşmak için izlenen adımlar dizisidir. Bilgisayar bilimlerinde programlamanın temelini oluşturur ve günlük hayatta da birçok alanda kullanılır.

Temel özellikleri:

  • Açık ve net: Herkes tarafından anlaşılabilir olmalı.
  • Sıralı: Adımlar belirli bir sıraya göre ilerlemeli.
  • Sonlu: Belli bir sayıda adımda tamamlanmalı.
  • Çözüm üretebilen: Problemi çözebilmeli veya amaca ulaşabilmeli.

    Örnek: Çay demleme algoritması gibi basit adımlardan oluşabileceği gibi, karmaşık bir bilgisayar programının çalışma prensibi de bir algoritma olabilir.

Kısacası, algoritma, bir işi yapmanın veya bir sorunu çözmenin yol haritasıdır.

    Bilişim Teknolojileri Dersi 5. Sınıf 24.Haftasında ve 6. Sınıf 22.Haftasında kullanabilirsiniz. Beğenmeyi, yorum yapmayı ve kanala abone olmayı unutmayın.
Tam Ekran - Algoritma Nedir?
akis semalari nedir video

AKIŞ ŞEMALARI NEDİR? VİDEOSU

    Akış Şemaları Nedir?
    Akış şemaları, bir işlemi ya da bir sorunun çözümünü adım adım görselleştirerek anlatan diyagramlardır. İşlemlerin sırasını, karar noktalarını ve yapılacak işleri kolayca anlamak için kullanılır. Örneğin, sabah okula gitmek için yaptığınız işleri düşünün: uyanmak, kahvaltı yapmak, çantanızı hazırlamak ve okula gitmek. Akış şeması, bu adımları belirli bir sıraya koyarak basit bir şekilde gösterir. Bu sayede, karmaşık bir işlemi daha net bir şekilde anlamak mümkün olur.

    Neden Önemlidir?
    Akış şemaları, bilgisayar programları yazarken ya da bir problemi çözerken bize rehberlik eder. Özellikle bilişim derslerinde, algoritmaları daha kolay anlayabilmek için kullanılır. Akış şemalarında her şeklin bir anlamı vardır: Daire başlangıç ve bitişi, dikdörtgen işlemleri, paralelkenar ise giriş-çıkışları gösterir. Örneğin, bir sayı tahmin oyununu yaparken hangi adımların takip edileceğini akış şeması ile gösterirsek, hem planlama yapmamız kolaylaşır hem de daha az hata yaparız. Akış şemaları sayesinde düşündüğümüz işlemleri sıraya koymayı öğrenir ve çözüm yollarını daha etkili hale getiririz.
    Bilişim Teknolojileri Dersi 5. Sınıf 25.Haftasında ve 6. Sınıf 20.Haftasında kullanabilirsiniz. Beğenmeyi, yorum yapmayı ve kanala abone olmayı unutmayın.

güclü sifreler olusturma videosu

GÜÇLÜ ŞİFRELER OLUŞTURMA VİDEOSU

    Güçlü Şifre Oluşturma ve Hesap Güvenliği İçin Temel İpuçları
    Güçlü bir şifre oluşturmak, çevrimiçi hesaplarınızı ve kişisel verilerinizi korumanın en temel yollarından biridir. Güçlü bir şifre, tahmin edilmesi zor olan uzun ve karmaşık bir yapıya sahip olmalıdır. Şifrenizde en az 12 karakter kullanarak, büyük ve küçük harfler, rakamlar ve özel karakterler (örneğin, @, #, $, %) kombinasyonuna yer vermek önemlidir. Aynı zamanda, yaygın kelimeler, ardışık rakamlar ya da doğum tarihi gibi kolayca tahmin edilebilecek bilgilerden kaçınılmalıdır. Şifre yöneticisi kullanarak bu tür karmaşık şifreleri güvenli bir şekilde saklayabilir ve farklı hesaplar için farklı şifreler belirleyebilirsiniz.
    Ayrıca, şifrelerinizi düzenli olarak güncellemek ve her bir hesap için benzersiz şifreler kullanmak, güvenliğinizi artırır. Aynı şifreyi birden fazla platformda kullanmak, bir hesabınızın tehlikeye girmesi durumunda diğer hesaplarınızı da riske atabilir. Güçlü şifrelerle birlikte, iki faktörlü kimlik doğrulama (2FA) gibi ek güvenlik katmanlarını kullanmak da çevrimiçi hesaplarınızın güvenliğini sağlama konusunda etkili bir yöntemdir. Bu şekilde, şifreniz başkalarının eline geçse bile, hesabınıza izinsiz erişim sağlanması çok daha zor olacaktır.
    Bilişim Teknolojileri Dersi 5. Sınıf 7.Haftasında kullanabilirsiniz. Beğenmeyi, yorum yapmayı ve kanala abone olmayı unutmayın.

sır gibi saklı çalışma kağıdı

SIR GİBİ SAKLI - ÇALIŞMA KAĞIDI

    Aşağıdaki etkinlik 5.Sınıf 7.Hafta için hazırlanmıştır. Fotokopiyle çoğaltarak öğrencilere dağıtabilirsiniz.

    Sevgili Bilişim Teknolojileri Öğretmenleri,
    Etkinliği aşağıda bulunan linkten pdf formatında indirebilir ya da aşağıdan görüntüleyebilirsiniz.

İNDİRME BAĞLANTISI

Pdf olarak → İndir

Not: Lütfen aşağıya olumlu veya olumsuz yorumlarınızı bırakmayı unutmayın! 
Güçlü Şifreler Oluşturma SUNUMU

GÜÇLÜ ŞİFRELER OLUŞTURMA SUNUMU

    Dijital Güvenliğinizi Sağlamak İçin Güçlü Şifrelerin Önemi
    Güçlü şifre oluşturmak, dijital güvenliğinizin temel taşlarından biridir. Zayıf şifreler, çevrimiçi hesaplarınızın siber saldırganlar tarafından ele geçirilmesini kolaylaştırır. Özellikle, basit veya yaygın şifreler kullanan kişiler, şifre tahmin eden yazılımlar veya sözlük saldırıları gibi yöntemlerle hedef alınabilir. Bu durum, kişisel bilgilerin çalınmasına, mali kayıplara veya kimlik hırsızlığına yol açabilir. Güçlü şifreler, bu riskleri en aza indirir ve hesaplarınıza izinsiz giriş yapılmasını zorlaştırır.

    Ayrıca, birçok insan aynı şifreyi birden fazla hesapta kullanma eğilimindedir. Bu, bir hesabınızın ele geçirilmesi durumunda diğer hesaplarınızın da tehlikeye girmesine yol açar. Güçlü ve benzersiz şifreler kullanarak, hesaplarınız arasında güvenlik katmanları oluşturursunuz. Bu sayede, bir hesapta yaşanan bir güvenlik ihlali diğerlerini etkilemez, böylece hem kişisel hem de profesyonel yaşamınızdaki dijital varlıklarınızı daha iyi koruyabilirsiniz.
    Bilişim Teknolojileri Dersi 5. Sınıf 7.Haftasında kullanabilirsiniz.
Tam Ekran - Güçlü Şifreler Oluşturma Sunumu
bak bir varmis bir yokmus

TEKNOLOJİNİN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE ETKİLERİ SUNUMU

    Teknolojinin Etkileri: Geçmişten Günümüze
    Teknolojik gelişimler, insan hayatının her alanında köklü değişikliklere yol açmıştır. Geçmişte radyo ve televizyon gibi geleneksel iletişim araçları, insanların bilgi edinme ve eğlence anlayışını şekillendirirken, günümüzde internet ve dijital platformlar bu anlayışı dönüştürmüştür. E-kitap okuyucular ve çevrimiçi interaktif kitaplar, okuma alışkanlıklarını zenginleştirirken, eğitim ortamları da dijital araçların entegrasyonu ile daha erişilebilir ve etkileşimli hale gelmiştir. Bununla birlikte, teknolojinin sunduğu fırsatlarla birlikte bazı riskler ve zorluklar da ortaya çıkmıştır.
    Teknolojiyi kullanırken temkinli olmak önemlidir; gizlilik riskleri, dikkat dağınıklığı ve sosyal izolasyon gibi sorunlarla karşılaşma olasılığımız bulunmaktadır. Sosyal medya ve çevrimiçi oyunlar gibi platformlar, zaman yönetimini zorlaştırabilirken, kişisel verilerin korunması da büyük bir önem taşımaktadır. Bu nedenle, teknolojinin olumlu yanlarını kullanarak gelişen dünyaya ayak uydurmak ve bu araçları eğitim ve öğretim amaçlarıyla etkin bir şekilde değerlendirmek gereklidir.
    Bilişim Teknolojileri Dersi 6. Sınıf 6.Haftasında kullanabilirsiniz.
Tam Ekran - Teknolojinin Geçmişten Günümüze Etkileri Sunumu