Bilişimci Ali
5.sınıf 6.hafta dijital zorba karşımda durma

KAZANIMLAR

    5.2.2.1. Dijital vatandaşlık uygulamalarının kullanım amaçlarını ve önemini kavrar.
    5.2.2.2. Dijital kimliklerin gerçeği yansıtmayabileceğini fark eder.
    5.2.2.3. Dijital paylaşımların kalıcı olduğunu ve kendisinden geride izler bıraktığını fark eder.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

       1.Dijital Yurttaşlık (Vatandaşlık) Nedir Sunumu: Sunu yardımıyla öğrencilere dijital yurttaşlık kavramı anlatılır. Devamında Dijital Yurttaşlığın 9 Boyutu verilir.

    2.Dijital Yurttaşlık Kuralları VideosuDijital Yurttaşlık Kuralları isimli video izlenir.

    3.İyi Bir Dijital Yurttaş Ol ve Dijital Yurttaşlık AfişleriAfişler yardımıyla dijital yurttaşlık kuralları tekrar edilir.



    4.E-Devlet Sunumu
E-Devlet kavramının tanımından bahsedilir. 


    5.E-Devlet Uygulamaları AfişiE-Devlet Uygulamaları Afişi ile konu derinleştirilir. Ardından E-Devlet sistemine girilerek öğrencilere tanıtılır.


    6.Dijital Ayak İzim TestiTest açılır ve öğrencilerden cevaplarını bir kağıda yazmaları istenir. İşaretlenen "a" şıkkı sayısı 2 ile "b" şıkkı sayısının 1 ile çarpılıp toplanması istenir.


    Çıkan toplam sayıya göre aşağıdaki yorumlar yapılır.



    7.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 6.Hafta Ders Notu

    8.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.


ÖNCESİ - SONRASI


5.Sınıf 7.hafta gizli ve güvenli mi

KAZANIMLAR

    5.2.3.1. Gizlilik açısından önemli olan bileşenleri belirler.
    5.2.3.2. Gizli kalması gereken bilgi ile paylaşılabilecek bilgiyi ayırt eder.
  

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Güçlü Şifreler Oluşturma Sunumu: Dijital ortamda güvende tutmamız gereken bilgilerin ve bu bilgilere bir başkasının erişmesi durumunda ortaya çıkabilecek olumsuzlukların olduğundan bahsedilerek sunuma geçilir.
Tam Ekran - Güçlü Şifreler Oluşturma

2.Güçlü Şifreler Oluşturma Videosu: Video ile konu tekrar edilir.

    3.Sır Gibi Saklı Çalışma Kağıdı: Sır Gibi Saklı Çalışma Kağıdı öğrenci sayısı kadar çoğaltılır. Etkinlik öncesinde her öğrenciye bir tane olacak şekilde dağıtılır. Her adımın şifre yazma metotlarına göre hangi kurala uygun olduğunun yazılması istenir.
Tam Ekran - Sır Gibi Saklı Çalışma Kağıdı
İndirmek İçin Tıkla

    4.Parolam Güçlü Mü? Analizi:
Kaspersky antivirüs yazılımının password checker uygulaması kullanılarak, öğrencilerin yazılan şifrelerin güvenlik durumları ile ilgili bilgileri gözlemlemesi istenir. Siteye ulaşmak için tıklayınız.

    5.Güçlü Şifre İnteraktif Eşleştirme Etkinliği: Verilen şifreleri güçlü ve zayıf olarak eşleştiriniz. Eşleştirmek istediğiniz çiftleri birbirinin üzerine sürükleyiniz.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    6.Siber Tuzaklar Videosu:
Videoyu izlerken soruların belirdiği yerlerde videoyu durdurunuz. Bu işlemi her soru belirdiğinde yapınız ve öğrencilerle ekranda çıkan sorular üzerinde beyin fırtınası yapınız.


    7.Siber Tuzakları Nasıl Anlarım Afişi:
 
Afiş üzerindeki bilgiler öğrencilere anlatılır.


    8.Siber Tuzaklardan Korunma Videosu: Siber tuzaklardan korunmak için yapılması gerekenleri anlatan video izlenir.


    9.Neden Bilgi Güvenliği Videosu: Bilgi güvenliği konulu video izlenir.


    10.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 5.Sınıf 7.Hafta Ders Notu

    11.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenir.

ÖNCESİ - SONRASI


6. Sınıf 6. Hafta - Dijital Dünya

KAZANIMLAR

    6.2.2.1. Dijital paylaşımların kendisi ve başkaları üzerindeki etkilerini fark eder.
    6.2.2.2. Bilişsel ve ahlaki gelişimine uygun olan dijital oyun ve içerikleri ayırt eder.

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Teknolojinin Geçmişten Günümüze Etkileri Sunumu: Öğrencilere 5. sınıfta dijital vatandaşlığın ne olduğunu ve boyutlarını gördükleri hatırlatılır. Ardından teknolojik gelişimlerin insan hayatının her alanında yaptığı köklü değişiklikleri içeren sunum yapılır.
Tam Ekran - Teknolojinin Geçmişten Günümüze Etkileri

    2.Amazondan Bir Video: Amazondaki otonom sistemi gösteren video izlenir.


    3.Yanlış Olan Ne? Görselleri: Öğrencilerle birlikte görselde solda yer alan konuşmaları okunur. Daha sonra öğrencilere şu soruları sorulur;
  • Konuşmaların okunması veya anlaşılması kolay mı?
  • İletişim dili doğru mu?
  • İmla kurallarına uygun mu?
Daha sonra sağdaki görselde yer alan konuşmaları okunur ve öğrencilere şu soruları sorulur.
  • Konuşmaların okunması veya anlaşılması kolay mı?
  • İletişim dili doğru mu?
  • İmla kurallarına uygun mu?
    Bu örnekten yola çıkarak bilişim teknolojileri kullanılarak kültürler arası etkileşim olabileceği gibi kültürel bozulmaların da olabileceğini ifade edilir. Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanırken Türkçenin düzgün kullanımına dikkat edilmesi gerektiği belirtilir. Öğrencilere, dilimizin bozulmasına yol açabilecek kısaltma ve terimlerden uzak durmamız gerektiğini söylenir.


    Kültürel Yozlaşma: Yabancı kültürlerin olumsuz etkisi ve toplumun kendi öz değerlerine yeterince sahip çıkmaması sonucu meydana gelen kültürel bozulmadır.
    Türkçeye yabancı kelimeler ekleyerek konuşmak ve yazmak ana dilimizin yozlaşmasına neden olmaktadır. Ayrıca yukarıdaki metinde olduğu gibi gereksiz ve yanlış kısaltma kullanmak da dilimizi bozmaktadır.
    İş yeri isimlerinin yabancı kelimelerden seçilmesi gibi örnekler vererek öğrencilerden de örnek vermeleri isteyiniz.

    4.Dijital Ayak İzi Bırakmıyorum, Var Olanı da Siliyorum Afişi: Dijital ortamda paylaşılan bilgilerin internette nasıl uzun süre kalabildiği ve herkesin bu bilgileri görebildiği konusu üzerinde durularak afiş incelenir.



    5.Ayak İzlerimin İzinden Kelime Bulutu: Öğrencilerden dijital ayak izi bırakılan sanal yerlere örnekler vermelerini istenir. E-posta, sosyal medya vb. en az 10 tane terim bulmalarını isteyip kelime bulutu yapılabilir. Kelime bulutu yapmak için web 2.0 araçlarından Word Art kullanılabilir. Siteye ulaşmak için tıklayınız.

    6.Dijital Ayak İzi Videosu: Dijital ayak izi videosu izlenir.


    7.Oyunda Neymiş Sunumu: Dijital oyunlar hakkında bilgiler içeren sunum yapılır.


    8.Oyun Bağımlısı Çocuk Videosu: Oyun bağımlısı çocuk videosu izlenir.


    9.Oyuncunun Oyunu Çalışma Kâğıdı: Etkinliğe başlamadan önce sınıftaki öğrenciler en az iki kişiden oluşan gruplara ayrılır. Daha sonra oluşturulan grupların her birine çalışma kâğıdını dağıtılır.
    Konu: Eğer siz bir oyun tasarımcısı olsaydınız, nasıl bir oyun tasarlardınız? Aşağıdaki sorulara cevap vererek oyununuzu tasarlayınız.
  • Oyunun adı ne olurdu?
  • Oyunun konusu ne olurdu?
  • Hangi tür bir oyun olurdu?
  • Neden böyle bir oyun yapmayı tercih ettiniz?
  • Oyunun karakteri / karakterleri nasıl olurdu?
Oyunu değerlendirirken;
  • Peki bu oyunun zorluk seviyesi nedir sizce?
  • Kolay olduğunu düşünüyorsanız nasıl daha zor hale getirebilirsiniz? 

    10.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 6.Sınıf 6.Hafta Ders Notu

    11.Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenir.

ÖNCESİ - SONRASI


5.sınıf 5.hafta dijital yurttaşlık

KAZANIMLAR

    5.2.1.3. Çevrimiçi ortamda başkalarının haklarına saygı duymayı bilir.
    5.2.1.4. Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılacak durumları fark eder.

MATERYALLER

    🔗 Günlük Plan
    🔗 Ders Notu

ÖNERİLEN DERS AKIŞI 

    1.Siber Zorbalık Nedir? Sunumu: Sunu öğrencilere gösterilir etik konusuyla ilişki kurularak anlatılır.

Tam Ekran - Siber Zorbalık Nedir?


    2.Siber Zorbalık Nedir? Videosu: Sunumdaki bilgiler video ile tekrar edilir.



    3.Siber Zorbalık Video: Sunumdaki bilgiler video ile tekrar edilir.


    4.Siber Zorbalık Video: Sunumdaki bilgiler video ile tekrar edilir.


    5.Zorba Olma Müzikli Videoları: Videolar izlenir.

ÖNCESİ - SONRASI


6. Sınıf 5. Hafta - Dijital Dünyanın Suçluları

KAZANIMLAR

    6.2.1.6. Bilişim suçlarının neler olduğunu tanımlayarak ilgili kanunları özetler.
    6.2.1.7. Bilişim suçlarına karşı alınabilecek önlemler ve stratejiler geliştirir.
    1.Bilişim Suçlarına Bir Örnek: Örnek olay okunarak öğrencilerin ön bilgileri ortaya çıkarılır. Sunumun sonunda sorular cevaplandırılır.

    2.Bir Siber Güvenlik Hikayesi: Siber suçlarla ilgili video yorumlanarak izlenir.


    3.Siber Tuzaklar Videosu: Siber tuzaklar ile ilgili video yorumlanarak izlenir.


    4.Siber Tuzaklar Afişi: Siber tuzaklar afişi incelenir.


    5.Bilişim Suçları Sunusu: Bilişim Suçları sunusunu açarak tahtaya yansıtın ve açıklamalar doğrultusunda sunuyu anlatın.

    6.Siber Aklımı Seveyim Afişi: Siber güvenlik ile ilgili afiş incelenir.


    7.Siber Suçlara Maruz Kalmamak İçin Neler Yapabiliriz Videosu: Video yardımıyla siber suçlara maruz kalmamak için yapılması gerekenlerin üzerinden geçilir.


    8.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 6.Sınıf 5.Hafta Ders Notu

    9. Konu Tarama Testi: 10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI


6.sınıf 4.hafta artık daha bilinçliyim

KAZANIMLAR

    6.2.1.1. İnternet etiğinin önemini ifade eder.
    6.2.1.2. Etik ilkelerin ihlali sonucunda karşılaşılabilecek durumlara örnekler verir.
    6.2.1.3. Siber zorbalık kavramını açıklayarak korunma amacıyla alınabilecek önlemleri tartışır.
    6.2.1.4. Telif hakkı kavramını ve önemini araştırır.
    6.2.1.5. Kullanım haklarını düzenleyen lisans türlerini açıklar.

ÖNERİLEN DERS AKIŞI

    1.Etik ve Siber Zorbalık Sunumu: Öğrencilere etik kavramı hatırlatılır ve örnek davranışlar incelenir. Siber zorbalık kavramı açıklanarak örnekler verilir.
Tam Ekran - Etik ve Siber Zorbalık

    2.Etik Nedir? ve İnternet Etiği Videosu: Sunumda üzerinde durulan etik ve internet etiği kavramları video ile tekrar edilir.


    3.Siber Zorbalık Videosu: Sunumda üzerinde durulan siber zorbalık video ile tekrar edilir.


    4.Eğrisi Doğrusu Hikayesi: Eğrisi Doğrusu Hikâyesi çalışma kâğıdı öğrenci sayısı kadar çoğaltılır ve derse başlamadan hikâye okunarak etik ihlalleri gözden geçirilir.


   5.Türkçe’ nin Doğru Kullanımı Videosu: İnternette Türkçe'nin doğru kullanımı hakkındaki video izlenir.


  6.İnternet ve Bit Kullanım Kuralları: İnternet ve bit kullanım kuralları ile ilgili verilen cümleler doğru ise "D" şıkkını yanlış ise "Y" şıkkını seçin. Tüm sorular bittiğinde toplam doğru ve yanlış sayısı gösterilecek.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    7.Telif Hakları SunumuTelif hakkı ve açık erişim sunusu etkileşimli tahta aracılığıyla öğrencilere sunulur.
Tam Ekran - Telif Hakları

    8.Lisans Türleri AfişiLisans Türleri afişinin çıktısını alınır ya da etkileşim tahta da öğrencilere gösterilir.
Tam Ekran - Lisans Türleri

    9.Yaratıcı Birliktelik AfişiYaratıcı Birliktelik afişini kullanarak yaratıcı birliktelik izinlerinden bahsedilir.


    10.Açık Erişim Lisansı İnteraktif Eşleştirme EtkinliğiDoğru lisanslar ile doğru açıklamaları eşleştirin. Eşleştirmek istediğiniz çiftleri birbirinin üzerine sürükleyin.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    11.Özgürlük ve Sınırlılık Sıralama EtkinliğiResimdeki imlere tıklayarak yaratıcı birliktelik kartlarını özgürlükten sınırlılığa doğru sıralayın. Tüm kartları yerleştirdikten sonra sağ alt taraftan seçimlerinizi onaylayın.
    Not: Sağ üst kısımdan tam ekran yaparak etkinliği daha rahat gerçekleştirebilirsiniz.


    12.Ders Notu: Kısa özetin yer aldığı ders notunu konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilir.
Tam Ekran - 6.Sınıf 4.Hafta Ders Notu

  13.Konu Tarama Testi10 sorudan oluşan konu tarama testi konu tekrarı olması açısından eve ödev olarak verilecek. Vakit kalırsa test sınıf ile birlikte de çözülebilir. Öğrencilerin testte gösterdiği başarı durumları bir sonraki ders incelenecek.

ÖNCESİ - SONRASI